نگاهی به کتاب « لبخند غیر مجاز»

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    این وبلاگ جهت معرفی کتابخانه عمومی کوثر زیباشهر ایجاد گردیده است. شما دوستان گرامی میتوانید اخبارکتابخانه، تازه های کتاب،معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی ،مسابقات فرهنگی،برنامه های بخش کودک،اخبار نهاد کتابخانه های عمومی و دیگر مطالب مفید و خواندنی را در این وبلاگ بخوانید. ساعات کاری کتابخانه: ;کتابخانه همه روزه ساعت 13 الی 19 و پنج شنبه ها از ساعت 8 الی 13:30 باز می باشد. آدرس : اصفهان -زیباشهر- بلوار امام- خ خیام -کتابخانه عمومی کوثر پست الکترونیک: darshori1508@gmail.com شماره تماس: 03152545700

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 197
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 51
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 81
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 8
    آي پي امروز آي پي امروز : 17
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 27
    بازدید هفته بازدید هفته : 51
    بازدید ماه بازدید ماه : 537
    بازدید سال بازدید سال : 1960
    بازدید کلی بازدید کلی : 88226

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.144.205.223
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

نگاهی به کتاب « لبخند غیر مجاز»

بعضی از داستانها و حکایت ها نقیضه ای بر حکایت ها، افسانه ها و مثل های نام آشنا هستند که «مرغابی ها و لاک پشت»، «تصمیم کبری»، «حسنک کجایی» ، «قالب پنیر» و ... از این دسته اند. معمولا در داستان های حیوانات، نقش انسان به آن زبان بسته ها داده می شود تا ضمن بیشتر شدن جذابیت روایت ، نسبت دادن برخی ویژگی ها و انجام بعضی کارها توسط حیوانات وضعیتی را به وجود بیاورد و مخاطب انسانی به خودش نگیرد و ضمن اینکه فکر می کند؛ این مسائل که ربطی به وی - که انسان است -  ندارد از آن ها درس بگیرد.


یکی از تکنیکهایی که امینی برای ساختن طنز هایش استفاده می کند این است که در قصه اش همه چیز آن گونه که باید باشد سر جایش قرار دارد یعنی کارمند ، رئیس ، اداره و خلاصه تمام اجزای داستان دارند عمل به تکلیف می کنند. کسی رشوه نمی گیرد، هیچکس در انجام وظایفش کوتاهی نمی کند، همه چیز با عقل و منطق و عدالت سازگار است و همین ماجرا در مقایسه با واقعیت، فضایی مضحک را به وجود می آورد. چرا که در واقعیت بیرونی باید این گونه باشد که امینی می گوید و البته عقل هم همین را می گوید اما این گونه نیست. حالا چرا عده ی انگشت شماری آدم نما به حرف های اسماعیل امینی و عقل گوش نمی دهند خدا می داند و مسوول شمارش دودها.


در این مجموعه قوت همه داستان ها به یک اندازه نیست. برای نمونه  نوشته ی «همین که شلوارت پاره نیست» به روایت خاطره ای از درز شلوار می پردازد که در مقابل مشکلات و رنج هایی که  انسان امروز با آن روبرو است قرار می گیرد. این نوشته می توانست کوتاه تر و در عین حال با تغییرات اندکی بهتر شود. تغییر عنوان نوشته به این خاطر که کلا ماجرا را از همان ابتدا لو می دهد ضروری به نظر می رسد و در عین حال با تغییرات کوچکی می توان به جذابیت روایت داستان افزود.

 یا در داستان «گوساله ی معمولی» تعلیق در داستان می تواند تا کلمات پایانی نیز ادامه داشته باشد. و تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد. در پاراگراف پایانی این داستان می خوانیم: اما گاو جوان هرگز نتوانست از این همه شهرت و محبوبیت خود با خبر شود. در کارخانه ی سوسیس و کالباس، جایی برای نگهداری گاوها نبود و آن ها عصر همان روزِ تهیه ی عکس و فیلم، با همان کامیونی که از روستا آمده بودند به کشتارگاه رفتند» که مثلا می توانست این گونه باشد : حالا گاو جوان حسابی مشهور شده بود. اما در آنجا جایی برای نگهداری گاو ها نبود و آن ها عصر همان روزِ تهیه ی عکس و فیلم، با همان کامیونی که از روستا آمده بودند به کشتارگاه کارخانه سوسیس و کالباس رفتند.» و البته این نکات چیزی از ارزش این داستان ها کم نمی کند.


«جیک جیک مستون» و «روباه و خروس » را می توان از بهترین داستان های این مجموعه بر شمرد.

یادداشتی از مهدی فرج اللهی ( با قدری تلخیص)



تاریخ ارسال پست: سه شنبه 5 خرداد 1394 ساعت:
برچسب ها : ,,,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: